Natuur & techniek

24-5-2016

​Bronnen

  • Bakker, C., & Meestringa, T. (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (1): Over denken en verwerkingsopdrachten uit het leerboek. NVOX, 31(1), 10-13.
  • Bakker, C., & Meestringa, T. (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (2): Hoe schrijven het denken bevordert, ervaringen bij ANW. NVOX, 31(2), 84-86.
  • Bakker, C., & Meestringa, T. (2005). Schrijftaken die het denken bevorderen (3): Acht schrijftaken beschreven. NVOX, 31(3), 120-122.
  • Diemont, C. (2000). Taalgerichte biologieles op het Vader Rijncollege. Impuls, 8(1), 26-28.
  • Kress, G., Jewitt, C., Ogborn, J., & Tsatsarelis, C. (2001). Multimodal Teaching and Learning, The rhetorics of the science classroom. London: Continuum.
  • Lemke, J. (1993). Talking science, Language learning and values. Norwood, New Jersey: APC.
  • Loughran, J., Berry, A., & Mulhall, P. (2006). Understanding and Developing Science Teachers Pedagogical Content Knowledge. Rotterdam: Sense.
  • Millar, R. (2010). Analysing practical science activities to assess and improve their effectiveness (getting practical). Hatfield: Association for Science Education.
  • Milne, C. (2012). Beyond argument in science: Science education as connected and seperate knowing. In B.J. Fraser, K. Tobin, C.J. McRobbie (eds), Second international handbook of science education (pp. 951-967). Dordrecht: Springer.
  • ​Prenger, J., & Glopper, K.D. (2014). Effecten van schrijven om te leren bij Nederlands, geschiedenis en science. Levende Talen Tijdschrift, 15(2), 27-36.

    De auteurs beschrijven een experiment bij brugklasleerlingen waarin de effectiviteit werd nagegaan van het verbinden van het schrijfonderwijs bij Nederlands en het vakonderwijs bij geschiedenis en science.

  • Ross, K., Lakin, L., & McKechnie, J. (2010). Teacthing secondary science, constructing meaning and developing understanding. New York: David Fulton. 

  • Unsworth, L. (2001). Evaluating the language of different types of explanations in junior high school science texts. International Journal of Science Education, 23(6), 585-609.

  • Vos, B. de. (2002). Heeft een kwal botten? Een serie taalgerichte biologielessen in het eerste jaar van het LWOO. In: L. Derriks (red), Retoriek en praktijk van het schoolvak Nederlands 2001, (pp. 33-37).

  • Wallace, J., Prain, V., & Hand, B. (2004). Writing and learning in the science classroom. Dordrecht: Kluwer.

Verslagen/overige documenten

  • NaSk en taal
    In dit artikel beschrijft Twan Brouwers waarom aandacht voor taal bij natuur- en scheikunde belangrijk is, de didactische achtergronden voor de aandacht voor taal bij deze vakken en de rol van taal bij het denken.

Contactpersoon